Tips ter voorbereiding
op een consult

Herkent u dat?
U had een afspraak gemaakt voor een bepaalde klacht, maar eigenlijk waren er meer zaken waar u het over wilde hebben. En daar bleek helaas te weinig tijd voor te zijn!

Deze tekst helpt u het gesprek met uw huisarts voor te bereiden zodat u zo goed mogelijk van de hulp van de huisarts gebruik kunt maken. Het is vooral belangrijk dat u de huisarts duidelijk kunt maken wat uw vraag is en welke hulp u verwacht.

Het maken van een afspraak: ‘Waar komt u voor?’

Bij het maken van de afspraak vraagt de assistente waarvoor u komt. Aan de hand van uw klachten bepaalt zij de spoedeisendheid en reserveert ze voor u een bepaalde tijd. De gebruikelijke duur van een afspraak is 10 minuten, dat is genoeg voor één klacht. Hebt u meer tijd nodig voor bijvoorbeeld een gesprek of meerdere klachten, dan kunt u de assistente vragen om meer tijd. Als de drukte het toelaat kan ze 20 minuten voor u reserveren. Het kan ook voorkomen dat de assistente de klacht zelf afhandelt bijvoorbeeld met een telefonisch advies.

Het consult: ‘Wat is uw vraag?’

Uw huisarts weet voor welke klacht u komt en kan zich daar zo nodig op voorbereiden. Denk van te voren na wat u over de klachten kunt vertellen. Waar hebt u precies last van? Waardoor wordt het juist erger of juist minder? Wat hebt u er zelf al aan gedaan? Is er iets anders wat er misschien mee te maken heeft? Wat denkt u zelf dat er aan de hand is? En – heel belangrijk – wat is uw vraag erover? Het kan handig zijn om van tevoren een aantal zaken even op te schrijven. Beperk u tijdens het gesprek tot de hoofdzaken, hierdoor gaat geen kostbare tijd verloren.

Misschien komt u met uitgesproken wensen naar het spreekuur. Wilt u bijvoorbeeld medicijnen of een verwijzing? Wilt u zeker weten dat er niets ernstigs aan de hand is? Of hebt u er juist behoefte aan dat de huisarts naar u luistert? Zegt u vooral tegen uw huisarts wat u van hem verwacht. Het is belangrijk voor de huisarts om te weten wat u wilt. Dit betekent niet dat de huisarts elke wens kan inwilligen. U wilt bijvoorbeeld een verwijzing, maar soms is een specialist niet diegene die u het beste kan helpen. Of u verwacht een snel werkend medicijn, terwijl de kans groot is dat uw klacht vanzelf overgaat.

Soms blijkt dat de hulpvraag te omvangrijk is voor een consult van 10 minuten of u blijkt zelfs nog een tweede of zelfs nog meer vragen te hebben. Uw huisarts zal u dan voor een vervolgconsult vragen terug te komen. Overleg met uw huisarts! Immers, een vraag die u met de deurknop in de hand gauw nog even stelt, krijgt natuurlijk niet de aandacht die hij verdient. Dit is vervelend voor u en voor de huisarts en leidt gemakkelijk tot fouten. Het consult laten uitlopen is vervelend voor de wachtende patiënten.

Na afloop van het consult: ‘Is uw vraag voldoende beantwoord?’

Bij het maken van de afspraak vraagt de assistente waarvoor u komt. Aan de hand van uw klachten bepaalt zij de spoedeisendheid en reserveert ze voor u een bepaalde tijd. De gebruikelijke duur van een afspraak is 10 minuten, dat is genoeg voor één klacht. Hebt u meer tijd nodig voor bijvoorbeeld een gesprek of meerdere klachten, dan kunt u de assistente vragen om meer tijd. Als de drukte het toelaat kan ze 20 minuten voor u reserveren. Het kan ook voorkomen dat de assistente de klacht zelf afhandelt bijvoorbeeld met een telefonisch advies.