Missie
Wij zijn een huisartsenpraktijk voor inwoners van Heemskerk en directe omgeving. Hierbij streven we naar deskundige hulp, waarbij zorgzaamheid en behulpzaamheid centraal staan. Samenwerking is daarbij essentieel, tussen de zorgverleners en de patiënt, en tussen de zorgverleners onderling. Daarnaast spannen wij ons in voor continuïteit van zorg en personeel, gezien dit tot de beste zorg leidt.
Visie
De praktijk wil een lerende organisatie zijn waarin verantwoorde zorg, op het hoogst haalbare niveau, beschikbaar is gedurende de openingstijden van de praktijk. Centraal uitgangspunt van de praktijk en de medewerkers is om de meest optimale zorg aan patiënten te bieden, die met de huidige kennis mogelijk is. Binnen de praktijk wordt steeds gezocht naar manieren om verworven kennis zo optimaal mogelijk te verwoorden in de dagelijkse zorg voor de patiënt.
Daarnaast steken wij veel moeite in het vergroten van de bereikbaarheid op verschillende manieren. Naast brede telefonische bereikbaarheid, streven we ook naar ruime beschikbaarheid van digitale toepassingen, waarbij gekeken wordt naar zowel gemak voor de patiënt als voor werkdrukverlichting van de zorgverleners.
We proberen ons zo goed mogelijk voor te bereiden op de bedreigingen die op ons afkomen, onder andere in de vorm van veroudering en personeelskrapte. Dit doen wij onder andere door ruimte te bieden voor opleiding en om actief te zoeken naar vast personeel.
Strategie
Om bovenstaande te behalen hanteren wij een aantal praktische doelen:
• Wij willen graag zorg geven aan patiënten die in de buurt wonen. We verwachten van patiënten die wonen in of verhuizen naar een plek verder dan 15 min reistijd van de praktijk, dat zij zich inschrijven bij een praktijk dichter bij huis.
• Spoedafspraken worden altijd dezelfde dag gepland. We proberen een afspraak die niet urgent is toch zoveel mogelijk binnen 2 werkdagen te plannen. Daarnaast hebben we een uitgebreide praktijkwebsite met de mogelijkheid voor onze patiënten om 24 uur per dag herhaalrecepten aan te vragen, medische vragen te stellen, eigen medische gegevens in te zien en afspraken te maken.
• Wij vinden dat er voor een goede arts-patiëntrelatie een voldoende vertrouwensbasis moet zijn. Wij streven na dat de zorg wordt gegeven door een vast team van vier huisartsen, waar nodig aangevuld met waarnemend huisartsen. Een patiënt mag een voorkeur voor een specifieke huisarts hebben, maar bij zorg die op korte termijn gegeven moet worden, krijgt de patiënt een afspraak bij de huisarts die er dan is of plek heeft. De assistente beslist dit, zo nodig in overleg met de aanwezige huisarts. Alle artsen moeten dus acceptabel zijn. Wij zullen een patiënt die echt alleen een mannelijke of alleen een vrouwelijke huisarts wil, of nooit een afspraak wil bij een waarnemend huisarts of huisarts in opleiding, doorverwijzen naar een andere praktijk.
• Wij vinden dat zaken als verwijzingen en diagnostiek in overleg plaatsvinden.
• Wij vinden dat patiënten een eigen verantwoordelijkheid hebben voor hun gezondheid en willen hen hiervan ook bewust maken. We willen bijvoorbeeld dat patiënten zelf contact opnemen voor het opvragen van uitslagen van onderzoeken; we hebben de faciliteiten dat dit ook via onze website veilig kan. Bij ernstige afwijkingen proberen we zo snel mogelijk zelf de patiënt te bellen.
• We werken continu en systematisch aan kwaliteitsverbetering van onze zorg, onder toezicht van NHG-Praktijkaccreditering (NPA).
• Wij hebben geen gewetensbezwaar tegen euthanasie. Wel vinden we dat er een band moet zijn met de patiënt. Bovendien houden we ons aan de wet. We zijn terughoudend bij euthanasieverzoeken zonder medische aandoeningen (‘voltooid leven’), bij psychiatrische ziekten en bij dementie. We hebben geen gewetensbezwaar tegen abortus.
• Wij streven ernaar chronische zorg voor mensen met diabetes mellitus type 2, chronische bronchitis (COPD) en risico op of doorgemaakte hartvaatziekte uit te voeren volgens de regionale ketenzorgprotocollen. Dit wordt zoveel mogelijk uitgevoerd door de praktijkondersteuner.